Smarriga smaker inspirerar spelutvecklarna

Vi människor verkar ha en naturlig fallenhet för att vilja spela och tävla. Nu för tiden är det många som väljer att spela online och det har öppnat upp för en helt ny marknad. Yrken som spelutvecklare blir alltmer populära. Spelen vi spelar idag är ofta inspirerade av andra saker som vi känner igen i samhället. Till exempel är det väldigt vanligt att göra spel av populära filmer, som Star Wars eller Indiana Jones. Eller så gör vi tvärt om och gör film av spel, till exempel Lara Croft, tv-spelshjältinnan som porträtterats av både Angelina Jolie och Alicia Vikander på vita duken. En annan sak som vi, och vår reptilhjärna, aldrig verkar tröttna på är mat. Speciellt godsaker. Därför är det idag också vanligt att spelutvecklare inspireras av smarriga saker när de tar fram nya spel.

Godis och färgglada frukter

Slot maskinen är ett populärt spel som har hängt med länge. Med mer än hundra år på nacken är den ett väl etablerat spel. Från början var den mekaniska maskinen något begränsad i hur den kunde utformas och formges. Modern teknik har gjort det enkelt att skapa spel med olika teman. Precis som hos andra spel är det populärt att använda mat som inspiration för att skapa moderna slots. Dagens teknik ger utrymme för att använda många sprakande färger och muntra ljudeffekter. Detta är någonting som spelbolagen har tagit fasta på. Till exempel en av de större aktörerna online, PokerStars, som har utvecklat slots med namn som Fruit Party och Sweet Bonanza. Bara namnen gör nästan att det vattnas i munnen. Just att använda frukter som symboler är också en kvarleva från när slots var mekaniska maskiner. I Las Vegas och andra spelhålor stod de enarmade banditerna uppradade. Det blänkte om den kromade metallen och maskinen startades genom att dra i spaken på sidan. Hjulen snurrade och hade man tur kunde det dyka upp tre körsbär, citroner eller meloner. Dessa frukter har troligen använts just för sina klara färgers skull, samt att de alltid ser smarriga och frestande ut. Vem blir inte sugen på frukt när man ser de lysande och blinkande färgerna på skärmen.

Skära frukter

I och med att många av oss idag har en surfmobil så är det också populärt att spela spel via mobilen. Det senaste decenniet har det skapats en helt ny marknad för spel som är anpassade för att spelas på mobilen. Även här tar utvecklarna inspiration från mat och godsaker när nya spel ska tas fram. Ett av spelen som använder sig av vårt intresse för frukter är det klassiska spelet Fruit Ninja. Det är lika enkelt som det är genialiskt, det går helt enkelt ut på att skära frukt. Nu har det gjorts lite mer spännande genom att frukterna kastas upp i luften och du ska hinna skära upp alla innan de faller ner utanför skärmen. Upplevelsen görs komplett med swishande, smaskande och plingande ljud. Spelet lanserades 2010 av spelstudion Halfbrick. Spelet blev snabbt populärt och 2013 rankades det som nummer två av de mest spelade mobilspelen. Då hade det laddats ner över trehundra miljoner gånger. Det här var under en tid när mobilspelen var ofantligt populära. Det var i stort sett det som dominerade den tid man spenderade med mobilen. Enkla men fängslande spel var det perfekta tidsfördrivet i väntan på bussen eller för att ta en paus under arbetsdagen.

Stressad kock

Ett annat populärt mobilspel från den tiden var Cooking Mania. Spelet kom ut i olika versioner men gick i stort sett ut på samma sak. Under tidspress skulle du laga till och servera så mycket mat som möjligt. Ju längre du kom i spelet fick du fler rätter att välja på. Det som skulle lagas till var ofta smarriga saker som pizza, hamburgare och grillad korv. Spelet hade högt tempo och krävde total koncentration. Detta är precis vad många önskar av ett mobilspel, de vill känna sig helt uppslukade. Spelaren triggades också i att hela tiden vilja få fler smarriga saker att kunna servera på sin restaurang.

Godis, godis, godis

Till sist, det kanske mest smarriga spelet i historien – Candy Crush Saga, spelet som består av smaskiga godisbitar i läckra färger. Det vattnas i munnen bara man tänker på det. De där godisbitarna är säkerligen en klar del i att spelet helt tog över världen och Facebook, när det lanserades 2012. Det var faktiskt två svenskar som tog fram detta spel som skapade en våg av godissug. I flödet på Facebook syntes under vissa perioder ingenting annat än uppdatering om dina vänners resultat i Candy Crush. Så med detta kan vi konstatera att vi är gottegrisar allihopa och smarriga saker kommer alltid att locka oss.